Bescherming
Om te weten of de wagen nog beschermd is kan je een simpele test doen door water over de wagen te gieten. Parelt het water mooi van de wagen af, wil dat zeggen dat vuil, UV impact en oxidatie geen of weinig vat zullen hebben op de lak.
Afhankelijk van wat soort bescherming er wordt aangebracht zal deze weken, maanden tot jaren een grondige bescherming bieden.
Waarom zou je dat doen? Een goede bescherming zal er voor zorgen dat de lak minder gevoelig is aan verkleuring, roest en krassen of schuursporen. Ook de diepe glans zal op termijn verdwijnen waardoor de wagen snel in waarde daalt.
Als we de wagen behandeld hebben met een tweede polish stap, is er reeds een zekere mate van bescherming. Deze zal slechts een tijdelijke bescherming geven.
Er zijn verschillende meningen betreffende het reinigen en onderhouden van auto coatings. Als je het mij vraagt, regelmatig wassen met zuiver regenwater (dit heeft een zeer laag kalk gehalte) en een jaarlijkse beschermbeurt geven is het lang leven van een mooie lak.
Carnaubawax
Willen we deze echt lang vast houden kunnen we nog een extra wax laag aanbrengen. Dit is een speciale behandeling die de wagen een spiegelende afwerking geeft. Hiervoor gebruik ik een wax op basis van hars van de Carnauba palm. Carnaubawas is een geelbruine was uit de bladeren van de Carnaubapalm, die van nature voorkomt in het noordoosten van Brazilië. Het is een was met magische eigenschappen. Naast het gebruiksgemak, biedt carnaubawas de hardste bescherming. Bovendien herstelt de was kleine krasjes, biedt het extra glans aan oppervlakken en herstelt het kleuren. Carnaubawas is een natuurlijk product en zal daarom niet reageren met het lakoppervlak. Dé ideale behandeling voor oudere lakken.
Er bestaan veel waxen op basis van Carbauna, ik gebruik deze van Scholl. Deze heeft het hoogste percentage Carbauna en geeft telkens weer een schitterend resultaat.
Ceramische coating
Hoewel voor mij een goeie Carnaubawax voor classic cars de beste optie is en blijft, lijken Ceramische coatings meer en meer hun opmars te vinden bij moderne coatings.
Ceramische coatings zouden in feite coatings zijn op basis van Quarts (SiO2), modernere coatings worden met veel hardere vernislagen afgewerkt waardoor ze in principe ook dunnere lagen krijgen. Als we hier verschillende polijststappen gaan uitvoeren is het zeker niet slecht om een "ceramische" coating achteraf aan te brengen als (nieuwe) extra beschermlaag.
Ceramische coatings zijn vaak behoorlijk duur en voor classic cars niet altijd zinvol.
Voor moderne wagens en tuning events geeft dit een zeer mooie uitstraling. Voor "oldies" zijn ze vaak net iets te strak waardoor de eigenheid en uitstarling van de classic verminderd.
Uiteraard is de keuze altijd aan de klant...