Polijsten
In feite zijn er verschillende redenen waarom we de lak zouden kunnen polijsten.
1. De lak ziet er na de jaren wat doffer uit, begint mat te staan en is z'n diepe glans kwijt. Rode auto's zijn hier erg gevoelig aan. Vaak is de reden dat de poriën in de lak door ouderdom open zijn gekomen waardoor het licht slecht weerkaatst. De kleur is niet weg, maar hij ziet er gewoon niet meer fris uit.
Hier zal de behandeling bestaan uit kleyen wat een dieptereiniging van de lak is en waarmee we de oxidatie uit de lak wegnemen, daarna zal afhankelijk van de toestand één of twee polijst stappen uitgevoerd worden.
Nabehandelen met een extra beschermlaag is vaak voor dit soort lakken aangewezen.
2. Wegwerken van spuitnevel; Na een plaatselijke carrosserie herstelling kan het zijn dat er op andere delen van de wagen een lichte spuitnevel is ontstaan. Deze kan een matte indruk van de lak geven.
Hier is vaak een éénstap polijstbeurt voldoende om de onderliggende lak weer naar boven te halen.
3. Wassporen en swirls verwijderen.
Deze lichte krassen zijn slechts zeer oppervlakkig en komen zeer snel te voorschijn bij donkere en zelfs vrijwel nieuwe wagens. De wagen netjes in de wax zetten is vaak een goedkope manier om er vanaf te geraken. Jammer genoeg is dit slechts een zeer tijdelijke oplossing.
De énige echt goeie oplossing is een degelijke polierbeurt en preventief nabehandelen met een beschermlaag.
4. Grafitti
Een echte nachtmerrie voor de autoliefhebber. Ook geen simpele eenzijdige oplossing. Veel hangt af van de leeftijd van de lak en de voorbehandeling.
Een dieptereiniging en polijsten zal de wagen meestal weer in de oorspronkelijke staat terug brengen.
Bij dit soort gevallen, gaan we testen uitvoeren om te bepalen om hoeveel polijststappen het gaat en meten wat de onderliggende lakdikte is.
Daarna gaan we met de klant overleggen en de prijs bepalen.